Onderwijs en Sport

Het voorkomen van gezondheidsproblemen begint bij goede preventie. Als VVD zijn we groot voorstander van een “gezonde generatie”. Door te investeren in het leefstijlakkoord maar ook sport wil de VVD bijdragen aan een gezonde leefstijl voor onze inwoners. Het leefstijlakkoord is gericht op alle inwoners van onze gemeente en heeft tot doel het verbeteren van de leefstijl (terugdringen van roken, overgewicht en gebruik van middelen), maar ook op fysiek en mentaal welbevinden.

Ook moeten al onze inwoners de mogelijkheid hebben om te kunnen sporten, jong of oud, met of zonder beperking. De VVD vindt dat er naast sporten in groepsverband ook voldoende aanbod en mogelijkheden binnen onze gemeente moeten zijn voor individuele sporten. Een eerste aanzet hebben we gegeven door een Biks Outdoor Sportpark voor te stellen voor het wijkpark Doelakkers. De VVD vindt echter dat op meer plaatsen in de gemeente de mogelijkheid moet bestaan om individueel buiten te kunnen sporten. Verder zou een MTB-oefentrack een mooie aanvulling zijn op het al brede palet aan sportmogelijkheden, die ook voor toeristen interessant kan zijn.

We kennen binnen de gemeente Hilvarenbeek een tegemoetkoming in de kosten voor cultuuronderwijs (muziek-, dans- en theaterlessen) voor onze jongeren. De VVD vindt dat een dergelijke ondersteuning ook mogelijk gemaakt moet worden voor jongeren die willen sporten.

Onze sportverenigingen moeten de kans krijgen om onder andere het onderhoud aan hun velden, terreinen en accommodaties zelf vorm te geven en te organiseren. De VVD heeft zich de afgelopen periode hier sterk voor gemaakt. Er wordt gewerkt aan een nieuw accommodatiebeleid waar deze facetten in worden vormgegeven. De VVD is de partij van DOEN, het beleid moet snel en in overleg met de sportverenigingen worden opgesteld en uitgevoerd. Als VVD willen we de sportverenigingen een budget geven dat zij aan deze doelen kunnen besteden. Ook dit is een vorm van een publiek – private samenwerking, waar wij als partij groot voorstander van zijn.

De VVD is van mening dat op het gebied van onderwijs alle bestaande scholen en kinderopvanglocaties moeten worden behouden in de diverse kernen. Het onderwijs moet betere aansluiting krijgen bij de zorg zodat problemen bij jongeren of hun ouders sneller worden gesignaleerd zodat adequate hulp kan worden geboden wanneer dit nodig is.

Kinderopvang, scholen, sportverenigingen, en stichtingen en verenigingen moeten samen met de formele en informele zorg komen tot vroegsignalering van problemen bij jongeren. Of het nu gaat om probleemsituaties in het gezin (bijvoorbeeld bij complexe scheidingsproblematiek) of bij alcohol of drugsgebruik. Door gezamenlijk op te trekken kunnen ergere problemen worden voorkomen. De gemeente heeft hierin een faciliterende rol.