Verantwoordelijkheid, maar met grenzen

We kunnen er niet meer om heen: de grote stroom vluchtelingen die Europa binnenkomt op zoek naar een beter leven is aan de orde van de dag. Het is de grootste politieke kwestie waar Europa en haar lidstaten momenteel mee te maken heeft. Grote getalen jonge mannen en gezinnen komen ook Nederland binnen. Niet gek, want leven in een land waar oorlog en armoede de hoofdrol spelen wil niemand. De VVD vindt dat ook Nederland verantwoordelijkheden moet nemen, maar niet grenzeloos. De grote aantallen die op dit moment ons land binnen komen kan Nederland niet aan. De asielstroom moet binnen de perken blijven, en stelde daarom op 10 oktober 2015 het plan ‘Grenzen aan de opvang” aan het kabinet voor.

In dit plan staat het onaantrekkelijk maken van Nederland centraal. Vluchtelingen komen naar Nederland om twee redenen: politieke vluchtelingen en economische vluchtelingen. Juist deze economische vluchtelingen, die hier geen veiligheid maar een betere economische toekomst komen zoeken, wil de VVD aanpakken. Iedere vluchteling heeft in onze optiek het recht op de basis: eten, zorg en onderdak. Dat willen wij de vluchtelingen ook bieden. Dit moet echter wel tot een minimum worden beperkt. Onderwijs en leefgeld voor eten en kleding zal behouden worden. De extraatjes die de vluchtelingen nu nog krijgen, zoals volledige bijstand en voorrang op een sociale huurwoning, moeten worden afgeschaft. Op deze manier bieden wij ze een tijdelijke opvang in Nederland, waarna de asielzoekers snel terug kunnen naar hun eigen vertrouwde omgeving.

Waarom dienen de voorzieningen te worden versoberd? Omdat Nederland dan onaantrekkelijk wordt voor de vluchtelingen. Op deze manier zal de grote migratiestroom die op dit moment plaatsvindt afnemen.

Het plan van de VVD heeft het debat in de Tweede Kamer een nieuwe dimensie gegeven. Het debat was al langer gaande, maar met het plan van de VVD lijken toch grotere stappen te zijn gezet. Dit was ook nodig, de maatschappelijke onrust die heerste onder onze inwoners werd alsmaar groter. Onderwijsinstellingen, zorgcentra en woningcorporaties hebben duidelijkheid nodig: hoe kunnen zij er voor zorgen dat de vluchtelingen opgevangen worden, zonder onze eigen inwoners hiervan de dupe te laten zijn Er moesten knopen doorgehakt worden.

Afgelopen week heeft de Tweede Kamer veel gedebatteerd. VVD en PvdA presenteerden de beleidsvoornemens van het kabinet waarin veel punten van het plan van de VVD terugkomen. Het kabinet heeft zorgvuldige keuzes gemaakt om de vluchtelingen gepaste opvang te bieden. Asielzoekers met een verblijfsvergunning komen een halfjaar in een tussenfase waarin ze op sobere wijze worden gehuisvest door gemeenten. Ze hebben geen voorrang meer op sociale huurwoningen en ze krijgen geen volledige bijstand meer. Een sober beleid zal de boventoon voeren.

De VVD Hilvarenbeek vindt zich in dit beleid. Nederland moet verantwoordelijkheden nemen, maar er moeten grenzen worden gesteld aan het beleid. Het is in Nederland geen paradijs. Politieke vluchtelingen moeten hier opgevangen worden en de nodige, minimale middelen krijgen om hier te verblijven, zodat zij zo snel mogelijk terug kunnen naar hun eigen vertrouwde omgeving.

Suzanne van Hemert
VVD Hilvarenbeek