Verslag Raadsvergadering 18 April 2024

Op donderdag 18 april 2024 vond de raadsvergadering van cyclus 3 plaats. Het was opnieuw een korte vergadering, maar dat betekent zeker niet dat de onderwerpen op de agenda minder belangrijk waren! Zo werd er gesproken over de Gebiedsontwikkeling van de Baars en de Kattenberg en werd er een nieuw commissielid aangesteld voor VVD Hilvarenbeek.

Voor het agendapunt Gebiedsontwikkeling van de Baars en de Kattenberg hadden zich enkele sprekers aangemeld. Daarom begon de Raad met het bespreken van dit enkele bespreekpunt. Vanuit VVD Hilvarenbeek voerde Raadslid Joost Leenhouts het woord.
De Gebiedsontwikkeling van de Baars en de Kattenberg is een voorstel vanuit het college om het zoekgebied voor windmolens in onze gemeente uit te breiden. Dit onderwerp leeft groot onder onze inwoners, maar ook onder ondernemers zoals Beekse Bergen. Deze bedrijven en inwoners hebben ons de afgelopen tijd dan ook goed weten te vinden om hun mening te uiten en daar zijn we heel blij om.
De VVD is niet overtuigd door de argumenten van de wethouder, maar staat achter de argumenten van de inwoners van onze gemeente en van Beekse Bergen.
Verschillende inwoners hebben namelijk kunnen aantonen dat zij door dit voorstel mogelijk langdurige overlast kunnen ervaren. VVD Hilvarenbeek kan niet voor een plan zijn dat voor zowel individuele inwoners als voor grotere ondernemingen langdurige overlast zou kunnen veroorzaken.
Daarom hebben wij samen met HOI Werkt en CDA Hilvarenbeek een motie ingediend waarin we het college oproepen om de uitkomsten van het rapport van Beekse Bergen over hun omzetverlies en de ecologische kennis van Beekse Bergen in te brengen bij de Stuurgroep van Energiehub de Baars. Daarnaast is het college ook opgeroepen om dit rapport en de kennis van Beekse Bergen nadrukkelijk te betrekken bij het opstellen van gebiedsvisie de Baars. De gehele motie is ook terug te lezen via de bijlage onderaan dit artikel.

Na het afronden van dit bespreekpunt, werden de hamerstukken nog kort behandeld. Een van de hamerstukken was voor onze partij extra speciaal, want David van den Hout werd voor VVD Hilvarenbeek als commissielid benoemd! Wij feliciteren David van harte met zijn beëdiging als commissielid en we kijken uit naar de samenwerking met hem als aanvulling in ons team.
Zo maken we Hilvarenbeek elke dag een stukje mooier!