Openbaar Vervoer in Hilvarenbeek

In Hilvarenbeek staat het openbaar vervoer hoog op de politieke agenda. De VVD fractie heeft dit onderwerp geagendeerd in de commissie ruimte met als doel de resultaten van een recente peiling gehouden door de VVD te bespreken en gezamenlijk met de raad een voorkeursvariant voor de toekomstige OV-route te bepalen.

Achtergrond
Het openbaar vervoer in Hilvarenbeek kreeg bijzondere aandacht toen de Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant op 6 juni 2023 het nieuwe OV-exploitatieplan goedkeurden. Dit plan omvatte een nieuwe exploitatievisie voor lijn 143 (Reusel-Tilburg), die ook implicaties heeft voor lijn 142 (Best-Tilburg). Drie alternatieve routes werden voorgesteld om, volgens de provincie, de dienstverlening te verbeteren en tegemoet te komen aan de behoeften van de lokale gemeenschap.

Participatieproces
De VVD in Hilvarenbeek heeft een participatietraject geïnitieerd, waarbij posters bij de bushaltes werden opgehangen die leidde naar een vragenlijst. Ook heeft de VVD Hilvarenbeek contact gezocht met coöperatie Esbeek en Seniorennetwerk Hilvarenbeek. Dit leverde 451 ingevulde vragenlijsten op, een rijke bron van informatie over de voorkeuren en behoeften van de lokale OV-gebruikers. De resultaten van deze peiling zijn als bijlage toegevoegd aan dit document.

Besluitvorming
In de commissievergadering van 22 februari 2024 presenteerde de VVD de bevindingen en benadrukte het belang van lokale bereikbaarheid. De partijen spraken een voorkeur uit voor optie 1, waarbij de bus door de kernen van Esbeek en Hilvarenbeek blijft rijden, maar met een voor de VVD belangrijke kanttekening: de route door Hilvarenbeek moet veiliger en toegankelijker zijn, vooral bij het kruispunt 'Doelenstraat' op de 'Paardenstraat'.

Conclusie
De commissiebehandeling werd door alle partijen als positief ervaren. Er was brede steun voor optie 1, met de nadruk op de lokale bushalte. De discussie benadrukte het belang van het openbaar vervoer voor de leefbaarheid van de gemeente en de rol die een goede busverbinding speelt in het stimuleren van duurzaam reisgedrag.

Toekomstige Stappen
De VVD heeft het initiatief genomen om de resultaten van de peiling te presenteren aan de verantwoordelijke gedeputeerde en andere belanghebbenden. Daarnaast zal de raad zich tijden de raadvergadering van 14 maart uitspreken over een motie over het openbaar vervoer in Hilvarenbeek.