Belastingen Hilvarenbeek onnodig verhoogd

De financiën van de gemiddelde gemeente in Nederland staan flink onder druk, zo ook in Hilvarenbeek. Maar dat is voor de VVD geen reden om snel naar het middel van belastingverhoging te grijpen. Wij staan voor een solide financieel beleid waarbij we zuinig omgaan met gemeenschapsgeld. Verhoging van de ozb moet een uiterste middel zijn, om essentiële maatschappelijke voorzieningen overeind te houden. We zijn dan ook erg ongelukkig met het besluit van HOI Werkt (met een meerderheid in de raad) om in navolging van het college de ozb (onroerendezaakbelasting) volgend jaar te verhogen. Voor woningeigenaren met 1,5% bovenop de inflatiecorrectie en voor ondernemers zelfs met 26,5%! Het argument dat dit nodig is om extra ambtenaren aan te nemen, overtuigt niet want ook zonder de ozb-verhoging zou de begroting in 2024 en 2025 nog flink in de plus blijven.

De VVD heeft in goede samenwerking met het CDA een alternatief voorstel opgesteld. Niet puur vanuit onze eigen visie maar een compromis, waarmee we een hand uitstaken naar HOI Werkt. In ons voorstel was in 2024 en 2025 geen ozb-verhoging nodig en in 2026 een beperkte. Vanaf 2027 werd het tekort groter maar hopelijk komt er tegen die tijd meer geld vanuit Den Haag óf we zoeken andere manieren om een grote ozb-verhoging te voorkomen of te beperken. Helaas heeft HOI Werkt vastgehouden aan de eigen visie, zonder op enig onderdeel toenadering te zoeken om het draagvlak te vergroten. De uitgestoken hand is niet aangenomen…

Bouwen bouwen bouwen!

In de laatste raadsvergadering zijn de bestemmingsplannen voor Tilburgseweg/Roodloop en De Welder 2 vastgesteld, samen goed voor meer dan 150 woningen. Mooi nieuws, maar geen reden om achterover te leunen. Bestemmingsplannen hebben een lange voorbereidingstijd, dus we moeten nu zorgen dat we over een aantal jaren weer nieuwe plannen klaar hebben. Om die plannen betaalbaar te houden, zowel voor de toekomstige bewoners als voor de gemeente, moeten we opletten om al te royaal te zijn met groen. De Welder levert, onder meer door een zeer laag percentage uitgeefbare grond, al een verlies op van een half miljoen en dat kan Hilvarenbeek zich niet structureel veroorloven. Evenzo vindt de VVD dat we er niet voor moeten terugschrikken om op plaatsen waar dat kan wat hoger te bouwen. ‘Dorpse hoogbouw’ noemen wij dat en dat houdt in dat je niet te star overal vasthoudt aan ‘2 lagen met een kap’. Komend najaar gaat de raad hierover in discussie.

Aldi in plaats van bedrijventerrein?

Tal van bedrijven in onze gemeente willen nieuwe activiteiten ontplooien of willen uitbreiden, maar lopen er tegenaan dat er geen ruimte beschikbaar is. Daarom steekt het te meer dat het college en HOI Werkt voorstander zijn van een verhuizing van de Aldi naar de Bukkum. De VVD vindt dat een zeer slechte ontwikkeling, omdat dit er toe leidt dat 6.000 m2 bedrijventerrein wordt omgezet in detailhandel, terwijl de behoefte aan ruimte voor nieuwe en uitbreidende bedrijven juist zo groot is. Verder hoort een winkel in principe niet thuis op een bedrijventerrein (denk ook de verkeersveiligheid) en is dit ook in strijd met de gemeentelijke visie om detailhandel te concentreren in het centrum. Al deze bezwaren wegen niet op tegen de voordelen van herontwikkeling van het huidige Aldi-terrein met woningen.

Meer weten, reageren of meepraten? Neem contact op met een van onze raads- of commissieleden of mail naar secretariaat@vvdhilvarenbeek.nl.