Wat zijn de drijfveren van onze raadsleden?

Dat er gebouwd moet worden zijn we het in de meeste gevallen wel over eens in de gemeenteraad, maar hoe en waar daarover verschillen we echt wel van mening.

De vraag is dus: waar ligt de behoefte? Volgens ons als VVD is er in alle kernen behoefte aan bouwmogelijkheden om twee redenen:

In de eerste plaats wil een deel van de jeugd als ze uit huis gaan graag in de kern waar ze opgeroeid zijn blijven wonen, maar ook ouderen willen vaak in de kern blijven wonen als ze bijvoorbeeld kleiner of gelijkvloers gaan wonen.

Een tweede reden is dat de kernen de ruimte moeten krijgen om te groeien om er voor te zorgen dat de voorzieningen (denk bijvoorbeeld aan scholen) op niveau blijven en de kernen leefbaar blijven.

Wat voor soort woningen moeten er komen?

Dat er behoefte is aan starterswoningen is wel duidelijk, maar we zullen meer moeten bouwen. Wij denken bijvoorbeeld dat er ook behoefte is aan  luxere appartementen voor ouderen, zowel met als zonder zorgvoorzieningen. Door de vergrijzing ontstaat hier steeds meer behoefte aan de komende jaren en er zijn in onze gemeente veel ouderen die hier graag blijven wonen. Door dit te realiseren stimuleren we ook de doorstroming op de woningmarkt, waardoor in alle segmenten huizen beschikbaar komen.

Tot slot moeten de plannen die de gemeente maakt kostendekkend zijn, het kan niet zo zijn dat we heel veel bouwen, en dat we daarvan de financiële last bij de gemeente neer leggen. Een gezonde financiële onderbouwing hoort de basis van alle bouwplannen te zijn.