Upcycle Village

Ze willen daar een ‘Upcycle Village’ ontwikkelen: een innovatief cluster van bedrijvigheid op het gebied van recycling van bouwmaterialen, duurzame energieopwekking e.d. Voor de vrijkomende locaties worden in overleg met de gemeente nieuwe bestemmingen gevonden: woningbouw, kleine bedrijvigheid en natuurontwikkeling.

In de raadsvergadering van 16 maart werd door het college aan de gemeenteraad de vraag gesteld of de ondernemers – voor hun eigen rekening! – een onderzoek mogen doen naar de locaties 4.2 (De Linden) en 4.5 (de Hilverhoeve), beide groen op de afbeelding. Uit eerdere onderzoeken is gebleken dat de locaties 4.1, 4.3 en 4.4 niet mogelijk zijn. De belangrijkste bezwaren tegen deze locaties zijn onder andere de ligging in een waterbergingsgebied (locatie 4.1 en 4.4) en de ligging in het Natuurnetwerk Brabant (4.3).

De VVD is altijd positief geweest over de ontwikkelingen van een Upcycle Village, we willen de bedrijvigheid en werkgelegenheid graag binnen onze gemeente houden. Daarbij heeft locatie 4.1 (Ambrosiusweg) onze absolute voorkeur. Toch is de VVD van mening, anders dan HOI Werkt en het CDA, dat ook de locaties 4.2 en 4.5 onderzocht moeten worden. Wij vinden dit om de initiatiefnemers maximaal de mogelijkheid moet worden geboden de ontwikkeling mogelijk te maken binnen de gemeente Hilvarenbeek. Eerdere onderzoeken naar locaties voor nieuwe bedrijventerreinen elders in onze gemeente, zoals het CDA voorstelde, hebben uitgewezen dat er geen andere mogelijkheden zijn.

Helaas werd een voorstel van de VVD om de locaties 4.2 en 4.5 te onderzoeken, indien locatie 4.1 toch niet haalbaar blijkt, niet gesteund door de andere partijen. Hiermee zeggen zij dus eigenlijk dat, mocht definitief blijken dat de locatie Ambrosiusweg niet haalbaar is, deze bedrijven naar elders moeten verkassen. De VVD is en blijft van mening dat eerst alle opties onderzocht moeten worden voordat een definitieve locatiekeuze wordt gemaakt.