Jong en oud, hand in hand in Hilvarenbeek!

Iedereen wil oud worden maar niemand wil oud zijn. Maar de realiteit is dat er een enorme vergrijzingsgolf op ons af komt, die een dito zorgvraag oproept. Ouderen hebben vaak een groot huis met een tuin en zouden kleiner willen wonen, maar zien geen alternatieven en blijven dus wonen. Jongeren die een eigen plekje willen blijven noodgedwongen thuis wonen of wijken uit naar de stad. Deze problematieken stonden centraal in de bijeenkomst ‘Gezond en gelukkig (blijven) wonen in Hilvarenbeek’, die de VVD op 8 maart organiseerde.

Thomas van Kuijk van KBO Brabant presenteerde de cijfers en schudde daar iedereen mee wakker. Piet Versteijnen vertelde een verhaal uit de praktijk: Hof Zuiderbeek van idee tot realisatie. Het hele proces kostte 7 jaar en Piet had goede tips voor verkorting van dit proces.

Vervolgens interviewde dagvoorzitter Wil Vennix onze jongste en oudste kandidaat: Rens Schapendonk (17) en Hans van de Kerkhof (81). Ze lopen tegen verschillende problemen aan maar hun wens is in de kern dezelfde: geschikte woonruimte vinden in Hilvarenbeek. Beiden zien ze de combinatie van senioren en starters in één complex helemaal zitten, waarbij men elkaar over en weer helpt waar mogelijk.

De klapper was een inspirerend betoog van VVD-Tweede Kamerlid Daan de Kort uit Veldhoven. Daan is op jonge leeftijd nagenoeg blind geworden maar laat zien wat je – uiteraard met steun van anderen – ondanks zo’n beperking kan bereiken. Zijn levensverhaal trof iedereen in het hart. Hij draagt het VVD-principe uit dat iedereen moet kunnen meedoen en dat degenen die het nodig hebben, ondersteuning moeten krijgen.

Daan typeerde de VVD Hilvarenbeek als “een lokale partij met 24 toppers die het beste willen voor de eigen gemeente en die waar nodig goede lijntjes heeft met Den Bosch en Den Haag”.

Lijsttrekker Ronald Blok concludeerde dat de avond zeer geslaagd was, met veel interactie met de aanwezigen en nieuwe inzichten waar we politiek zeker mee aan de slag gaan.