Reconstructie N395 en kluifrotonde

De reconstructie van de provinciale weg Hilvarenbeek-Oirschot N395 heeft veel losgemaakt bij onze inwoners. Via de mail, telefoon en (sociale) media zijn talloze klachten, vragen en suggesties met ons gedeeld. Wethouder Van de Loo heeft desgevraagd toegezegd een aantal onderwerpen (o.a. de hoge drempels bij de zijwegen in de kom van Diessen en de verlichting van het fietspad) aan de provincie en de aannemer kenbaar te maken.

Daarnaast speelt de voorrangssituatie voor fietsers op de nieuwe kluifrotonde in de Diessenseweg. Fietsers hadden hier voorrang op de auto’s op de op- en afritten. Op de rotonde verderop in dezelfde N395 in de kern van Diessen is dat nog steeds zo. Maar op de nieuwe kluifrotonde hebben juist de auto’s voortaan voorrang. De vraag is of dat zo moet blijven (en we de provincie slechts moeten vragen om voldoende waarschuwingsborden) óf dat de voorrangssituatie zelf gewijzigd kan en moet worden. We hebben de wethouder in de raadsvergadering van 9 december 2021 daarover deze vragen gesteld. De wethouder verwees in zijn antwoord naar een rapport van SWOV uit 2018 en wees ons verzoek om heroverweging af. Samen met HOI Werkt hebben we daarom een motie ingediend waarin het college wordt verzocht hier alsnog op in te gaan. Die motie is door een grote raadsmeerderheid aangenomen. Wordt dus vervolgd.