Maak van de toerist geen melkkoe!

De tarieven van de toeristenbelasting in Hilvarenbeek zijn de afgelopen jaren meer dan verdubbeld. Voor de komende jaren is een stijging met 17% per jaar voorzien. De VVD is er tegen om deze belasting als melkkoe te gebruiken, want Hilvarenbeek dreigt zich hiermee zowel regionaal als provinciaal en landelijk volledig uit de markt te prijzen.

De voorgestelde tariefsverhogingen zijn zo fors dat ze kunnen leiden tot minder toeristen, wat niet alleen slecht is voor onze ondernemers maar uiteindelijk ook voor de gemeentekas. Ons toeristisch profiel wordt daarmee niet versterkt, zoals het doel is, maar juist aangetast.

VVD-raadslid Wil Vennix heeft samen met Silvia Bloemsma van LEV voorstellen ingediend om de tarieven voor minimaal twee jaar te bevriezen. Daarnaast stellen we voor om voor de minicampings – waar minder voorzieningen zijn en de prijzen dus lager liggen – een lager tarief te gaan hanteren. En verder bepleiten we om in 2022 de toeristenbelasting in samenspraak met de sector te evalueren, zodat de raad op basis daarvan besluiten kan nemen over het tarief op langere termijn.