Begroting moet sluitend zonder ozb-verhoging!

Wat de VVD betreft, stelt de raad op 15 november alsnog een sluitende begroting vast zónder ozb-verhoging. Zo staat het in het VVD-verkiezingsprogramma én in het raadsbreed akkoord en daar gaan we ons sterk voor maken, in het belang van alle inwoners van de gemeente Hilvarenbeek.

In de Voorjaarsnota stelde het college nog een ozb-verhoging voor van 9% voor woningen en 36% en voor bedrijven. Voor de eigenaar van een woning van 4 ton betekent dit € 42 extra belasting en voor de eigenaar/gebruiker van een bedrijfspand van 4 ton maar liefst € 463! Voor de VVD onacceptabel en bovendien regelrecht in strijd met het raadsbreed akkoord. Op voorstel van de VVD is daarin immers afgesproken dat “het huidige niveau van de OZB niet wordt verhoogd anders dan met de inflatiecorrectie” en “geen verschuiving zal plaatsvinden tussen het gebruik en de gebruikers onderling”. Het wel gehoorde argument dat “corona de wereld op zijn kop heeft gezet” overtuigt ons niet en mag zeker geen excuus zijn om de rekening eenzijdig door te schuiven naar onze ondernemers, die het vaak al erg zwaar hebben in de huidige tijden.

De VVD is daarom niet akkoord gegaan met het collegevoorstel en heeft een tussenfase voorgesteld, waarin enerzijds de inwoners om input is gevraagd en anderzijds bezuinigingsmogelijkheden beter zijn onderzocht. Op basis daarvan hebben alle fracties het college een advies gegeven over de begroting voor 2021 en verder. De VVD heeft een meerjarenbegroting opgesteld die sluitend is zónder ozb-verhoging. In plaats daarvan bezuinigen we onder meer op de totaal uit de hand gelopen kosten in het sociaal domein (jeugdzorg en wmo).

Het college heeft onlangs de begroting 2021 gepresenteerd. Daarin zit nog steeds een ozb-verhoging van 9% voor woningen, maar de verhoging voor bedrijven is naar aanleiding van de ingekomen reacties gehalveerd naar 19%. In plaats daarvan wil nu ook het college bezuinigen op het sociaal domein. De VVD is blij dat het college niet doof is gebleken voor onze inbreng. Onze adviezen zijn deels overgenomen, maar we vinden het niet voldoende. Zo doet het college niets met het ons voorstel om in de samenwerking met Goirle en Oisterwijk structureel 2 ton te besparen. Die gemeenten moeten net als Hilvarenbeek fors bezuinigen en samen moet het mogelijk zijn om door samenwerking en efficiency tot een substantiële besparing te komen.