VVD wil uitstel lokale belastingen voor Beekse ondernemers

Het zijn bizarre tijden. Voor iedereen! Maar zeker ook voor ondernemers, ZZPers en het MKB. Bijvoorbeeld in de horeca, waar de ondernemers hun zaken zien leegstromen. Het kabinet heeft immers vanmiddag (15 maart) besloten dat de horeca de deuren tot tenminste 6 april moet sluiten. Het coronavirus raakt onze ondernemers dus erg hard. Landelijk zijn er al maatregelen genomen en aanvullende maatregelen aangekondigd, om te voorkomen dat gezonde bedrijven omvallen. Maar wat kunnen we lokaal?

Ondernemers die in de financiƫle problemen komen vanwege het coronavirus, kunnen bij de Belastingdienst vragen om uitstel van betaling van de inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting en loonbelasting. Wanneer ondernemers vanwege het virus een lagere winst verwachten, dan kunnen zij vragen om een lagere voorlopige aanslag, zodat de belasting voor het komende jaar lager is.

De VVD-fractie is van mening dat we ook lokaal, -waar mogelijk- onze ondernemers in deze overmachtssituatie moeten ondersteunen. We zien hier vooral mogelijkheden met betrekking tot de gemeentelijke belastingen (zoals OZB, Precario- en Toeristenbelasting, etc.).

We willen dat de ondernemers even op adem kunnen komen!

Ondernemers hebben door de coronamaatregelen aanzienlijk minder tot geen inkomsten. Daardoor hebben ze nu vooral problemen met acute liquiditeit. Het zou enorm helpen als ondernemers vanuit de gemeente uitstel kunnen krijgen van betaling van deze belastingen.

Op 15 maart heeft de VVD-fractie schriftelijke vragen gesteld aan het college van Burgemeester & Wethouders over dit onderwerp. Onze schriftelijke vragen zijn terug te lezen op onze website. Uiteraard houden wij u op de hoogte over de antwoorden van het college.