Duidelijkheid over Helikopteroverlast

Tijdens de raadsvergadering van 12 december heeft de VVD wederom aandacht gevraagd voor de overlast die veel inwoners van Hilvarenbeek ervaren door laag overvliegende helikopters.

De gemeente heeft eerder dit jaar toegezegd dat er een informatieovereenkomst wordt georganiseerd voor de inwoners. Helaas is dit niet gebeurd. Tijdens het vragenuur heeft wethouder Van de Loo toegezegd dat er alsnog in het eerste kwartaal 2020 een informatieavond georganiseerd wordt.

De moeizame klachtenregistratie voor de inwoners van Haghorst is helaas nog niet voorbij. Wethouder Van de Loo gaf wel aan dat er uitwisseling van klachten plaatsvinden tussen de vliegbasis Eindhoven en de vliegbasis Gilze-Rijen.
Helaas zijn er geen klachten uit de gemeente terug te vinden in de rapportages van defensie zoals deze vorige week werden gepresenteerd in de COVM-vergadering. De VVD heeft gevraagd hier bijzondere aandacht voor te vragen.
Eerder heeft de VVD zelf onderzoek gedaan naar het aantal klachten. Hieruit bleek dat er in juni dit jaar al sprake was van een verdubbeling van het aantal klachten uit onze gemeente. Wethouder Van der Loo gaf aan op dit moment geen aanleiding te zien om een overzicht te maken van het aantal klachten in 2019 ten opzichte van vorig jaar. Als VVD gaan we ons beraden hoe we wel een inzicht kunnen krijgen in het aantal klachten.

Als VVD Hilvarenbeek zullen wij de situatie uiteraard zeer kritisch blijven volgen. We blijven luisteren naar onze inwoners en zullen de diverse organisaties blijven bevragen en zo nodig ook aansporen tot actie.