VVD ontevreden over financieel beleid college

Afgelopen donderdag is de begroting voor 2020 en daarna besproken in de commissie. De VVD was bij monde van raadslid Wil Vennix zeer kritisch: “De VVD staat voor een solide financieel beleid, waarbij de lasten niet mogen worden afgewenteld op burgers en bedrijven. Helaas verdient het beleid dat het college in 2019 heeft gevoerd op financieel gebied niet het predicaat ‘solide’.

In de voorjaarsnota putte het college ruim uit diverse reserves, werden diverse grote projecten en risico’s niet financieel vertaald en werden desondanks diverse budgetverhogingen voorgesteld, onder andere een substantiële uitbreiding van de formatie. De VVD en andere fracties hebben daar destijds flinke kritiek op gegeven. Al snel moest ook het college concluderen dat die voorjaarsnota op financieel drijfzand was gebouwd en is deze met kunst- en vliegwerk provisorisch aangepast. Bij de begroting 2020 zou het beter aangepakt worden, werd beloofd. Die belofte is niet echt waargemaakt. Al met al is de VVD Hilvarenbeek uitermate teleurgesteld in hoe het college hier heeft opgetreden.” De VVD verwacht dat de moeilijke financiële positie nog wel even zal voortduren en ziet daarom graag voorjaar 2020 een document waarin alle mogelijke bezuinigingen en opbrengstverhogingen zijn opgenomen. De raad kan daaruit vervolgens een keuze maken.

Geen extra ozb-verhoging

Positief is dat het college geen extra ozb-verhoging voorstelt. Maar bedenk wel dat de ozb in 2020 al met 2,11% extra stijgt ter financiering van sportaccommodatie de Roodloop. Verder stijgt het variabele tarief in de afvalstoffenheffing met maar liefst 56%. Dit is een gevolg van de sterke stijging van de stortingskosten. We hebben ervoor gepleit om te onderzoeken of een besparing mogelijk is door een aanpassing van inzamelsysteem (bijvoorbeeld de containers minder vaak te ledigen). Ook de invoering van “ja-sticker” zou kunnen leiden tot minder afval en dus minder inzamelkosten.

Toeristenbelasting

Het college stelt voor de toeristenbelasting met circa 1/3 te verhogen. De VVD is daar tegen. Allereerst omdat het dan wel erg duur wordt. Wij willen het motto ‘het is hier echt’ niet laten verworden tot ‘het is hier echt…duur’! Ten tweede heeft deze verhoging alleen effect voor de ‘gewone’ recreatieondernemers en niet voor Beekse Bergen. Met dat bedrijf is in 2017 immers een deal gesloten die de belastingafdracht maximeert. Wij vinden het oneerlijk om de belasting alleen over de overige ondernemers met 1/3 te verhogen. Verder hebben we gevraagd of de grote evenementen op Beekse Bergen niet kunnen worden aangeslagen, dit gaat het college onderzoeken.

Scholen

We zijn blij dat B&W de herontwikkeling van de basisschool in Haghorst op de rol heeft gezet. Komend jaar moet dit verder worden uitgewerkt. Wat ons betreft krijgt ook de basisschool Doelakkers in 2020 duidelijkheid over de toekomst en nemen we daar in de meerjarenbegroting ook geld voor op

Erfgoedbeleid

Het college had aanvankelijk € 60.000 ingeruimd voor het opstellen van erfgoedbeleid, maar heeft die post bij de bezuinigingen geschrapt. Wij hebben, net als de meeste andere fracties, ervoor gepleit dit pragmatisch aan te pakken. Geen duur extern bureau maar 1e gebruiken wat er al is en 2e onderzoeken of een werkgroep met betrokken en materiedeskundige inwoners hier in kan meedenken.