Verkenning Raadsbrede Coalitie

Na de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart heeft HOI Werkt het voortouw genomen om een raadsbrede coalitie te onderzoeken.

© Jeroen Verhelst / Beeld Werkt

Inmiddels hebben er op maandag 26 maart en zaterdag 31 maart al verkennende gesprekken plaatsgevonden. Ook deze week zullen er op maandag 9 april, woensdag 11 april en zaterdag 14 april gesprekken in de openbaarheid plaatsvinden, die stapje voor stapje tot een raadsbrede coalitie moeten leiden.

Een heikel punt waarover gesproken moeten worden is de benoeming van de wethouders. In het plan van HOI Werkt zitten wethouders namelijk niet namens één partij in de raad. Voor de gewenste portefeuilles worden door de vier deelnemende partijen profielen opgesteld, waar men vervolgens op kan solliciteren. Daarna worden wethouders benoemd door een commissie bestaande uit een vertegenwoordiging van de vier deelnemende partijen.

Op maandag wordt aan alle vier de partijen de vraag voorgelegd of zij blijven meewerken aan de raadsbrede coalitie en de benoemingsprocedure wethouders als voor een andere wethouder wordt gekozen dan de wethouder van de eigen politieke partij.

Wordt vervolgd...