Regie houden bij herontwikkeling terrein Hispohal

De VVD heeft grote moeite met de overeenkomsten gesloten tussen wethouder Jan van de Wiel en LACO. Daarom heeft de VVD samen met HOI werkt en de Gemeenschapslijst een motie ingediend.

Het leek allemaal in kannen en kruiken voor wethouder Jan van de Wiel (CDA): drie getekende overeenkomsten met Laco met afspraken over de huur en exploitatie van de nieuwe sportaccommodatie en een samenwerkingsovereenkomst voor de herontwikkeling van de locatie van de huidige Hispohal. De gemeenteraad hoefde alleen nog maar “ja” te zeggen. Het mocht niet zo lopen. De VVD heeft, net als een meerderheid in de gemeenteraad, grote moeite met deze overeenkomsten.

Voor de VVD zit het grootste probleem in de samenwerkingsovereenkomst. Op de huidige Hispohal locatie zouden 29 vrije sector woningen worden gerealiseerd. Volgens de VVD past deze invulling niet in de behoefte aan juist goedkopere woningen in onze gemeente, zoals voor de midden- of lagere inkomens. De VVD vindt dan ook dat de regie bij de herontwikkeling van deze locatie in handen van de gemeente moet liggen, en niet samen met Laco dient te gebeuren. Uiteindelijk moet het belang van onze inwoners voorop staan, en die kunnen het beste door de gemeente worden gewaarborgd. Daarom heeft de VVD samen met HOI werkt en de Gemeenschapslijst een motie ingediend tijdens de raadsvergadering van 28 september 2017.

Op de exploitatievorm wil de VVD niet vooruitlopen. Er zijn meerdere opties bekeken door de wethouder. Voor de VVD is vooral van belang dat de juridische risico’s bij een te kiezen exploitatievorm tot een minimum zijn beperkt. De zelfbeheervariant behoort tot een van de scenario’s voor een exploitatievorm. Raadslid Ronald Blok: “Bij het cultureel centrum zien we dat zelfbeheer werkt. Ook bij Schuttershof en Ome Toon zien we prachtige voorbeelden waar met gemeenschapszin zelfbeheerconstructies van de grond zijn gekomen. Daarom wil de VVD weten welke mogelijkheden er zijn om dit ook bij de nieuwe sportaccommodatie toe te passen”. De VVD heeft dan ook een motie van HOI werkt om dit nader te onderzoeken ondersteund tijdens de raadsvergadering.

De wethouder heeft toegezegd opnieuw in onderhandeling te gaan met Laco. Hij verwacht dat in de raadsvergadering van december een koopovereenkomst kan worden voorgelegd aan de gemeenteraad. De VVD zal de voortgang tijdens de komende maanden met grote belangstelling volgen.