Groot tekort woningen midden-inkomens

De VVD ziet een groot tekort aan woningen voor inwoners met middeninkomens in onze gemeente en heeft daarom vragen gesteld aan het college.

De VVD ziet in onze gemeente een grote behoefte aan betaalbare woningen voor inwoners met middeninkomens. Een behoefte waar op dit moment onvoldoende aanbod is in de gemeente Hilvarenbeek. De VVD maakt zich hier zorgen om en heeft dit onder de aandacht van het College van Burgemeester en Wethouders gebracht.

Door het ontbreken van voldoende aanbod van dit soort woningen wordt ook de doorstroming in de woningmarkt moeilijker. Hierbij denkt de VVD bijvoorbeeld aan de groep huishoudens die niet meer in aanmerking komen voor een sociale huurwoning, maar ook niet kunnen kopen vanwege de gestelde hypotheekeisen. Maar ook ouderen die kleiner willen gaan wonen en starters op de woningmarkt hebben het moeilijk in de gemeente Hilvarenbeek. De VVD maakt zich al jaren hard om voor deze groepen een beter woningaanbod te kunnen realiseren.

Vanuit het Rijk zijn er meerdere initiatieven om realisatie van huurwoningen in het midden-huursegment te stimuleren. De VVD wil van het College weten in hoeverre onze gemeente hier ook aan meedoet. Zo is er een initiatief waarbij gemeenten, de bouwsector, investeerders, woningcorporaties en huurders in samenwerkingstafels afstemmen hoe woningen voor middeninkomens kunnen worden gestimuleerd. Ook zijn er nieuwe regels in bestemmingsplannen mogelijk die de bouw van woningen voor middeninkomens dienen te stimuleren.

Fractievoorzitter Tycho Holleman: “Voor de VVD staat voorop dat er gebouwd moet worden naar behoefte. Iedereen zou een passende woning moeten kunnen vinden. Het College heeft hier een belangrijke rol in. Met deze vragen willen we door de wethouder worden geïnformeerd of de gemeente op de goede weg is.” Afhankelijk van de beantwoording van het College komt de VVD met een nadere reactie.