Schriftelijke vragen VAB-service Hilvarenbeek

De VVD stelt vragen nav het artikel "De boer stopt. Maar wat dan?" uit het Brabants Dagblad van 26 augustus 2017

In het Brabants Dagblad van 26 augustus 2017 staat in het regio katern een artikel met als titel “De boer stopt. Maar wat dan?”. Een interessant artikel over de Beekse aanpak rond stoppende boeren die door de regio Hart van Brabant wordt omarmt. De VVD wil het College complimenteren dat de Beekse aanpak wordt gevolgd door de regio.

1. Is het College bekend met het genoemde krantenartikel?

De tekst onder het kopje “Hilvarenbeek loopt voorop” roept bij de VVD wel vragen op. Hier wordt geschreven dat omliggende gemeenten aan de gemeente Hilvarenbeek een casus kunnen voorleggen en dat er vervolgens een advies komt over de mogelijkheden. De wethouder zou volgens de krant hebben gezegd dat de gemeente Hilvarenbeek deze drukte nu nog aan kan.

1. Hoeveel uren (en in financiële zin) aan ambtelijke capaciteit gaat de hulp van de projectleider in Hilvarenbeek aan andere gemeenten in de regio naar schatting kosten?

2. Zijn er al gemeenten die van dit aanbod gebruik hebben gemaakt?

3. Vraagt u voor het geven van dit advies een vergoeding in financiële zin?

4. Bent u het met de VVD eens dat, aangezien er op dit moment blijkbaar ruimte is in ambtelijke capaciteit op de afdeling Ruimte om omliggende gemeenten te adviseren, er blijkbaar teveel ambtelijke capaciteit op de afdeling Ruimte beschikbaar is?

5. Mocht u het met de vorige vraag niet eens zijn, hoe verklaart u dan dat er nu nog ruimte is in de ambtelijke capaciteit om omliggende gemeenten te helpen?

6. Is het College het met de VVD eens dat, nu er meerdere rechtszaken op het gebied van Ruimte lopen, en er meerdere klachten zijn over de procesaanpak van de gemeente op het gebied van Ruimte, deze problemen eerder op moeten worden gepakt dan het helpen van onze buurgemeenten?

1. Wat bedoelt de wethouder met haar uitspraak “Nu kunnen we het nog aan”? Wat zijn dan de omstandigheden in de toekomst die maken dat er dan geen ruimte meer is in de ambtelijke capaciteit op de afdeling Ruimte?

2. Het valt de VVD op dat de inhoud van het artikel in het Brabants Dagblad eerder op de gemeentelijke Facebookpagina en Twitter te vinden was en dit nu niet meer het geval is. Wat is hier van de reden?