Rondleiding natuurbegraafplaats ''de Utrecht"

Rondleiding Natuurbegraafplaats “De Utrecht”.

Vanavond een rondleiding gehad samen met leden van Vereniging Natuur en Milieu Hilvarenbeek op het zevenentwintig hectare grote natuurbegraafplaats De Utrecht.

De rondleiding werd geleid door de natuurcoördinator.

Onze verbazing was vooral gericht op de massale omgekapte bomen.

Dit was nodig om de nieuwe natuur een kans te geven en om vijf verschillende landschapssferen te creëren. Landschapssferen overeenkomend met de aangeboden bodemomstandigheden die de te begraven personen hebben uitgekozen. Zo kan men kiezen uit Heide, Broekbos, Berkenbos, lichthoutsoortenbos en Schaduwsoortenbos.

Er is niet alleen gekapt er is ook veel geplagd om de bodem te verschralen zodat er een zure omgeving ontstaat, zodat diverse reptielen en amfibieën zich kunnen ontwikkelen.’

Ook zijn er rotspartijen aangebracht om solitair levende bijen aan een onderkomen te voorzien.

Ook is het goed te concluderen dat wat we zagen, overeenkomt met wat aan gemeenteraad is medegedeeld. De keuzevrijheid die hiermee vergroot is om ergens begraven te worden. Het kost de gemeente geen verdere kosten. Het natuurgraf vraagt geen onderhoud en de graven worden niet geruimd, de nabestaande hebben dus geen verdere kosten meer, en het wordt uiteindelijk terug aan de natuur geschonken.

Al met al een  grote klus, welke vakkundig beheert wordt door Joyce Sengers, die in onze gemeente een kans zag om in onze natuur te investeren en ons van de behoefte te kunnen voorzien om in de natuur begraven te kunnen worden.