Gemeenten negeren EU-miljoenen

Op 15 oktober verscheen op www.nos.nl een bericht met als titel “Gemeenten negeren miljoenen EU”.1 In dat bericht staat dat er tot eind oktober 114 miljoen euro klaar ligt bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vanuit de Europese Unie (EU) om jeugdwerkloosheid aan te pakken.

De minister constateert dat Nederlandse gemeenten na een eerdere oproep niet met plannen zijn gekomen om dit geld te besteden. Als er geen plannen komen vloeit dit geld ongebruikt terug naar de EU. Ons lijkt dat wij deze subsidie goed kunnen gebruiken bij de uitvoering van de decentralisatie op de Participatiewet.

Vraag 1

Bent u op de hoogte van de oproep van de minister en de mogelijkheid een subsidie te krijgen voor de aanpak van jeugdwerkloosheid?

Vraag 2

Gaat u een plan indienen voor deze subsidie? Zo nee, waarom niet?

Vraag 3

Als u een plan gaat indienen, bent u dan bereid ons te informeren over de inhoud van het plan?

Vraag 4

Is het College van B&W het met de VVD eens dat door het benutten van subsidiestromen, zoals uit de EU, in het totale gemeentelijke financiële beleid minder beroep hoeft te worden gedaan op gemeentelijke belastingen, zoals de verhoging van de OZB?

Vraag 5

Wordt er bij elk ingezet beleid en elk nieuw project eerst gekeken naar de mogelijkheden van het verkrijgen van subsidies? Kunt u ons een lijst geven van projecten en beleid waar wij in 2012, 2013 en 2014 (Europese) subsidies op hebben binnen gehaald