Kortdurende crisisopvang asielzoekers in Hilvarenbeek

Hilvarenbeek, 7 oktober 2015.

Deze week maakte het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hilvarenbeek bekend dat het Centraal Opvang Asielzoekers (COA) de gemeente heeft gevraagd kortdurende crisisopvang te organiseren. De gemeente heeft aangegeven aan het COA dat er 2 locaties in de gemeente Hilvarenbeek beschikbaar zijn gedurende de mid-weken in oktober voor deze kortdurende crisisopvang.

Als locaties zijn aangewezen: De Nieuwe Erf in Diessen (opvang van maximaal 100 asielzoekers) en Den Elshorst in Baarschot (opvang van maximaal 50 asielzoekers).

De vluchtelingenstroom in Europa heeft grote vormen aangenomen, de humanitaire crisis zorgt voor grote landelijke uitdagingen. Inmiddels is er ook aan de gemeente Hilvarenbeek gevraagd om asielzoekers op te vangen.

Als het om de opvang van vluchtelingen gaat, dan kunnen er verschillende vormen onderscheiden worden:

1. de opvang van statushouders (dat zijn vluchtelingen met een verblijfsvergunning die recht hebben op zelfstandige huisvesting in sociale huurwoningen)

2. de crisisnoodopvang van asielzoekers (maximaal 72 uur)

3. noodopvang: opvanglocaties voor de duur van 6 tot 12 maanden met een opvangcapaciteit van 300-600 bewoners, bijvoorbeeld in bestaande hallen of locaties voor paviljoens, bij voorkeur in de nabijheid van een tijdelijke of reguliere opvanglocatie.

4. tijdelijke opvang: bijvoorbeeld in recreatieparken waarvan de exploitatie deels door de verhurende eigenaar wordt gevoerd.

5. reguliere opvang: een asielzoekerscentrum (AZC) voor een termijn vanaf 2 jaar en een opvangcapaciteit van 600-1500+ bewoners.

In dit geval gaat het om crisisnoodopvang van asielzoekers en niet om de andere vormen.

Het COA zorgt voor de financiering van de opvang, de crisisnoodopvang zal een kortdurend karakter hebben en in principe maximaal 72 uur duren, wel wordt na die periode bekeken of de termijn verlengd wordt. Het is nog niet exact bekend hoeveel vluchtelingen er mogelijk komen, maar er is in de beide locaties totaal plaats voor maximaal 150 mensen. Op dit moment is nog geen informatie bekend over de herkomst of samenstelling van de groep

Op 8 september jongstleden maakte de gemeente via een Raadsinformatiebrief het collegestandpunt bekend over vluchtelingenproblematiek. Een van de onderdelen in het collegestandpunt is de huisvesting, begeleiding en werk voor de groeiende groep statushouders. Dat zijn vluchtelingen met een (tijdelijke) verblijfsvergunning die in Hilvarenbeek komen wonen (zoals genoemd bij nummer 1). De verwachting is namelijk dat er de komende jaren meer mensen geplaatst moeten worden. Dit jaar moet Hilvarenbeek 27 statushouders huisvesten, tot nu toe zijn 25 statushouders in gehuisvest. Voor

volgend jaar wordt gezien de vluchtelingproblematiek een forse groei van dit aantal. Hierover is op dit moment echter nog geen duidelijkheid.

Vooralsnog gaat het niet om de andere vormen zoals hierboven genoemd (3 t/m 5), al is de landelijke nood hoog.

Wat vindt de fractie van VVD Hilvarenbeek hiervan?

De fractie van VVD Hilvarenbeek vindt het een goede zaak dat er door de VVD landelijk op aangedrongen is te kijken naar mogelijkheden om vluchtelingen dicht bij hun eigen huis op te vangen. Zover is het echter nog niet, ook hebben we daar in de gemeente geen invloed op.

Daarom vinden we ook dat we nu moeten helpen bij deze crisis; we moeten onze verantwoordelijkheid nemen.

Het huisvesten in crisisnoodopvang is een van de mogelijkheden om te helpen, hierbij vindt de fractie wel dat een en ander op een goede manier georganiseerd moet worden. Zo heeft de fractie er bij de burgemeester op aangedrongen helder en goed te communiceren over de situatie. Ook vinden we dat er goed gekeken moet worden naar de zorgen van onze inwoners. Zo willen we dat er goed wordt gekeken hoe de huisvesting, veiligheid en draagvlak worden georganiseerd. Daar zijn de inwoners van Hilvarenbeek bij gebaat, maar ook de vluchtelingen zelf.

Ook hecht de fractie eraan dat er aan de lokale ondernemers wordt gedacht bij het faciliteren aan de noodopvang (denk aan het geschikt maken van de opvang, catering, beveiliging, etc.).

Wie gaat waar over?

Tot slot is het goed te weten wie welke verantwoordelijkheden heeft: de burgemeester is verantwoordelijk in crisissituaties. De kortdurende crisisnoodopvang is zo'n situatie. De gemeenteraad kan gevraagd en ongevraagd adviseren, maar de burgemeester beslist. Zo ook in dit geval. De gemeenteraad kan hooguit achteraf de burgemeester ter verantwoording roepen als het onverhoopt misgaat. Volgens de VVD fractie moet escalatie echter te allen tijde worden voorkomen. Woensdagochtend heeft de VVD fractie dan ook nogmaals aangedrongen bij de burgemeester op met name het veiligheidsaspect voor de asielzoekers, personeel van de locaties en uiteraard de inwoners van Hilvarenbeek.

Over alle andere vormen zoals hierboven genoemd (punt 3 t/m punt 5) beslist de gemeenteraad. De VVD fractie is zeer kritisch hierover en kan alleen met dit soort opvang instemmen als een aantal randvoorwaarden goed is ingevuld. Het gaat er dan om hoe infrastructuur (waar, hoe bereikbaar, etc.), draagvlak onder inwoners, veiligheid, financiƫn, onderwijs, zorg en dergelijke geregeld zijn. Maar zoals eerder aangegeven gaat het nu niet om opvang in deze vorm.