Keuzevrijheid & vernieuwend muziekonderwijs!

Coalitiepartijen kiezen voor keuzevrijheid en vernieuwend muziekonderwijs

Afgelopen juli is de muziekschool Pulz failliet verklaard. Daarmee is een groot deel van het muziek-en cultuuronderwijs in de gemeente Hilvarenbeek verdwenen. De gemeenteraad heeft het college de opdracht gegeven om te kijken naar de verschillende mogelijkheden om het muziekonderwijs weer op de rit te krijgen. De gemeenteraad is immers unaniem van mening dat muziekonderwijs voor Hilvarenbeek van groot belang is.

Het college heeft een viertal scenario’s onderzocht en stelt voor om het muziek-en dansonderwijs voortaan te financieren via het rugzakjesmodel. Dat heeft voor de inwoners de volgende voordelen:

Iedereen, tot 18 jaar, die les gaat volgen bij een gekwalificeerd docent komt in aanmerking voor een bijdrage vanuit de gemeente. Deze bijdrage bedraagt 50% van het lesgeld met een maximum van 370 euro voor muziekonderwijs en 100 euro voor dansonderwijs.

De coalitie (Gemeenschapslijst, CDA & VVD) vindt het belangrijk dat de lessen worden gegeven in ons eigen cultureel centrum Elckerlyc. Een groot aantal ruimtes is hiervoor immers speciaal ingericht en daar moeten we optimaal gebruik van maken. De gemeente heeft de instrumenten van Pulz overgenomen en deze kunnen per direct gebruikt worden.

Door de lessen te concentreren in Elckerlyc ontstaat er synergie tussen de verschillende muziek en theaterdisciplines en tussen alle gebruikers van Elckerlyc. Dat geeft weer nieuwe mogelijkheden om samen bandjes, orkestjes, uitvoeringen en evenementen op te zetten. Vrijwilligers spelen hierbij een belangrijke rol.

Veel gemeenten moeten financieel letten op de uitgaven, ook Hilvarenbeek. Met het rugzakjesmodel kan ruim € 40.000,-- per jaar worden bespaard. Deze besparing zit hem vooral in de lagere overheadkosten - met name de directiekosten - bij deze vorm van muziekonderwijs.

Het muziekonderwijs zoals dat nu wordt gegeven op de basisscholen willen we handhaven. Het is belangrijk dat de leerlingen al in een vroeg stadium in contact komen met muziek. Dit is goed voor hun algehele ontwikkeling. Ook zullen leerlingen jonger en bewuster voor een instrument kiezen en eventueel, lid worden van de harmonie.

De coalitiepartijen staan positief tegenover het voorstel en heeft het college gevraagd om voor de raadsvergadering van 25 september nog meer duidelijkheid te geven over de concrete uitvoering van het rugzakjesmodel.