Woningbouw prioriteit nr. 1

De VVD Hilvarenbeek zei het in haar verkiezingsprogramma en zegt het nog steeds: onze gemeente moet boven alles prioriteit geven aan het bouwen van passende en betaalbare woningen voor onze inwoners. De vraag is onverminderd groot en de procedures duren langer en langer.

In de raadsvergadering van 15 november hebben we in dit kader diverse voorstellen gedaan. Gelukkig kregen we raadsbreed steun voor de oproep aan het college om uiterlijk in maart 2023 met een concrete planning voor de grotere woningbouwplannen in onze gemeente te komen, met aantallen en fasering. Op die planning kunnen we het college dan vervolgens ook aanspreken. Ook ons voorstel samen met het CDA om de verbetering van het bouwproces en de grondverwerving te versnellen, is aangenomen. Tevens is vastgelegd dat niet de landelijke norm van 30% sociale huur voor Hilvarenbeek richtinggevend mag zijn, maar dat we het aandeel huurwoningen moeten baseren op de behoefte die hier leeft. En tot slot is ook ons voorstel aangenomen om de deelnemers aan het startersproject in Gelderakkers 2 (die met aanzienlijk hogere lasten zijn geconfronteerd door de vertraging in het plan) toe te laten tot de verruimde starterslening. Positieve stappen dus, maar we houden uiteraard een vinger aan de pols wat de uitvoering betreft.