Oplossingen voor toenemende vergrijzing

Net als de rest van de provincie en het land vergrijst Hilvarenbeek de komende jaren in hoog tempo. Dit plaatst ons voor stevige uitdagingen. Niet alleen zijn er onvoldoende geschikte woningen voor senioren en inwoners met een zorgbehoefte, maar tegelijkertijd neemt ook het aantal mensen die zorg kunnen verlenen af.

De gemeentelijke commissie Samenleving heeft vorige week dit thema uitgebreid besproken, mede aan de hand van de uitkomsten van een enquête onder oudere inwoners van Hilvarenbeek. Een grote groep 65+’ers in onze gemeente is daarin bevraagd naar hun woonbehoefte, maar ook naar manieren die het gezond ouder worden op een gemakkelijke manier mogelijk maakt.

Door de toenemende vergrijzing neemt het aantal zorgverleners de komende jaren sterk af. Onderzoeken geven aan dat het aantal professionele zorgverleners in bijvoorbeeld de thuiszorg en verzorgingshuizen over 10 jaar gehalveerd is. Dit terwijl het aantal senioren met een zorgbehoefte alleen maar verder stijgt. Eenzelfde trend is te zien bij de mantelzorgers.

Dit is een forse uitdaging voor de komende jaren waar we als het aan de VVD ligt nu al over moeten nadenken! Wonen en zorg moeten hand in hand gaan om deze uitdagingen op te lossen. We moeten niet alleen meer kijken naar traditionele bouw- en woonvormen, er moet ook ruimte zijn voor nieuwe initiatieven. Elders in Nederland ontstaan bijvoorbeeld wooninitiatieven waarbij senioren en jongeren samen wonen in hofjes. De jongeren verlenen dan mantelzorg aan de senioren die dit nodig hebben. Een ander voordeel is dat er een grote sociale controle is. Er zijn veel nieuwe initiatieven op dit gebied die we ook in Hilvarenbeek kunnen ontplooien.

Een ander voorbeeld zijn mantelzorgwoningen of zelfs pre-mantelzorgwoningen. De VVD heeft zich hier afgelopen jaar voor ingezet. Na ons pleidooi heeft onze gemeente inmiddels regels vastgesteld die het plaatsen van pre-mantelzorgwoningen mogelijk maken. Dit zijn bijvoorbeeld (tijdelijke) woonvoorzieningen voor senioren waarbij de verwachting is dat zij in de komende jaren (mantel-)zorg nodig gaan hebben. We zijn verheugd dat er al veel gebruik wordt gemaakt van deze mogelijkheid. De VVD blijft zich inzetten om nieuwe woon-/zorginitiatieven mogelijk te maken in onze gemeente.

Wilt u meepraten of meer informatie? Mail dan naar secretariaat@vvdhilvarenbeek.nl of bel fractievoorzitter Ronald Blok (06- 11 95 75 08).