Tellen en Vertellen

Wat er in het sociale domein gebeurt is veel minder zichtbaar voor inwoners dan de zaken die op ruimtelijk gebied worden gerealiseerd. Het bouwen van een woning, verleggen van een weg, kappen van bomen zijn direct zichtbaar in de omgeving. Toch gaat er in het sociale domein binnen de gemeentelijke begroting verreweg het meeste geld om. De impact is dus groot zonder dat het altijd zichtbaar is.

Voor het sociale domein gelden een aantal wetten die door de gemeente worden uitgevoerd. Allemaal wetten die er voor moeten zorgen dat onze inwoners die hulp nodig hebben zo goed mogelijk worden ondersteund. Als gemeenteraad hebben we een controlerende en kaderstellende taak. Worden de wetten goed uitgevoerd, hebben zij het gewenste resultaat voor onze inwoners en lopen de kosten niet onnodig of onverantwoord op?

Hiervoor is al vele jaren geleden op initiatief van de VVD de ‘monitor sociaal domein’ ontwikkeld. Dit is het meetinstrument van de gemeenteraad waarin de resultaten worden weergegeven. Het sociale domein is mensenwerk! We moeten daarom niet alleen naar ‘harde cijfers’ kijken, deze geven slechts een gedeeltelijk beeld. We willen ook de verhalen horen van onze inwoners en professionals. Hoe gaat het echt in de zorg? Worden onze inwoners geholpen op de manier die ze nodig hebben?

In de commissie samenleving pleitte de VVD afgelopen week om de monitor te herzien en te actualiseren. Kijken we nog wel naar de juiste cijfers of zijn er betere indicatoren? Ook vinden wij het belangrijk om te kijken wat de impact is van alle inspanningen die worden gedaan. De commissie was het eens met de VVD.

Dat zorg en ruimtelijke ontwikkelingen vaak hand in hand gaan blijkt wel weer in de komende raadsvergadering. De gemeenteraad neemt een besluit over het beheerplan wegen. Al jaren pleit de VVD voor het beter begaanbaar maken van de trottoirs in onze gemeente. Voor veel ouderen – zeker als ze gebruik maken van een rollator of andere loophulpmiddelen – vormen onze trottoirs een echte hindernisbaan. De VVD wil dat de trottoirs rondom de Clossenborch  en andere plaatsen waar senioren veel gebruik van maken worden aangepakt. We dienen hiervoor in de komende raadsvergadering een voorstel in.

Wilt u meepraten over onze ideeën, neem dan gerust contact op met onze fractievoorzitter, Ronald Blok (ronald.blok@vvdhilvarenbeek.nl of 06-11 96 75 08).