VVD blij: Mierbeek-Noord gaat door!

Het initiatief van de VVD heeft resultaat gehad: op 28 januari heeft de Hilvarenbeekse gemeenteraad unaniem besloten dat bedrijventerrein Mierbeek wordt uitgebreid.

Aan de noordkant van de Notelstraat – nu nog weiland – komen minimaal 6 bedrijven in milieucategorie 3.1 en 3.2. Vier jaar lang lag hier een ban op: een raadsmeerderheid van Gemeenschapslijst en HOI Werkt heeft in 2017 en 2020 deze locatie afgewezen als bedrijventerrein.

Voor de VVD was en is dat onbegrijpelijk en daarom zijn wij blijven ijveren om dit toch voor elkaar te krijgen. Keer op keer bleek namelijk uit onderzoeken dat Mierbeek-Noord de beste plek was om een nieuw bedrijventerrein te realiseren. Alternatieven als Mierbeek-Oost, Esbeek-Zuid en Leisenweg stuiten op bezwaren van de provincie en betekenen een (veel) grotere impact op het landschap.

Ambrosiusweg -in het uiterste noorden van onze gemeente- is onzeker door provinciale regels, maar ligt bovendien veel te ver van de Beekse kernen voor onze kleine en middelgrote bedrijven. Omdat er een patstelling was ontstaan die tot gevolg leek te hebben dat er opnieuw géén besluit zou worden genomen, heeft VVD-raadslid Wil Vennix het initiatief genomen voor een amendement dat we in goede samenwerking met CDA en LEV hebben ingediend. In dat amendement werd grondig beargumenteerd en onderbouwd dat Mierbeek-Noord de enige reële optie voor een nieuw bedrijventerrein is.

Naar aanleiding van onze argumenten hebben ook HOI Werkt en Gemeenschapslijst ingezien dat Mierbeek-Noord de enige optie in de gemeente is om een bedrijventerrein te ontwikkelen en is de patstelling doorbroken. De VVD is daar erg blij mee, want dit is een enorm positieve stimulans voor de lokale bedrijvigheid. Wel jammer dat HOI Werkt en Gemeenschapslijst Mierbeek-Noord ‘voor de eeuwigheid’ willen beperken tot 2.4 hectare, terwijl wij een toekomstige uitbreiding niet per se willen uitsluiten. Je moet immers niet over je graf heen willen regeren en wie weet hoe hard we deze ruimte nog ooit nodig hebben. Maar hoofdzaak is dat de uitbreiding er nu gaat komen!